Rozwój dziecka - 36 misięcy

Rozwój dziecka - 36 misięcy
Spis treści
  1. Rozwój ruchowy
  2. Rozwój procesów poznawczych
  3. Rozwój kontaktów społecznych
Złożony proces rozwoju psychomotorycznego dziecka od urodzenia do wieku młodzieńczego uwarunkowany jest działaniem różnorodnych czynników ścisłe ze sobą powiązanych. Decydujący wpływ na prawidłowy rozwój dziecka mają czynniki genetyczne, wpływ środowiska, aktywność dziecka oraz czynniki wychowawcze. Oceniając aktualny rozwój psychomotoryczny dziecka należy dodatkowo znać warunki, w jakich dziecko wzrasta i stan jego zdrowia w chwili urodzenia.

Już po urodzeniu dziecka każda matka z niecierpliwością pragnie wiedzieć czy jej pociecha jest prawidłowo zbudowana i czy rozwój dziecka zarówno psychiczny jak i fizyczny przebiega w sposób prawidłowy. Rozwój każdego dziecka jest bardzo indywidualny i określenie, że dziecko nie rozwija się prawidłowo powinno być stawiane z bardzo dużą ostrożnością. Należy brać pod uwagę dynamikę rozwoju pozostałych dzieci w rodzinie czy indywidualny rozwój matki i ojca w dzieciństwie. Aby nie przeoczyć nieprawidłowości w rozwoju dziecka konieczne w pierwszym roku życia, co miesięczne badanie u lekarza pediatry.

Zdrowo wychowywane w odpowiednich warunkach niemowlę opanowuje poszczególne czynności unoszenie głowy, siadanie, chodzenie etc. w odpowiednich tygodniach życia. Ważniejsza jest kolejność zdobycia przez dziecko poszczególnych umiejętności niż czas, w którym dana cecha pojawiła się. Poniżej przedstawiamy jak powinien wyglądać prawidłowy rozwój dziecka w omawianym wieku.

Rozwój ruchowy

Dziecko umie stać na jednej nodze. Podskakuje, maszeruje, biega przy muzyce i przeskakuje przez sznurek umieszczony 5 cm nad podłogą. Buduje most z klocków. Lepi z plasteliny kule, wałeczek, placuszek posługując się przy tym ręką dominującą. Rzuca piłkę nie tracąc równowagi. Lubi bawić się w piasku, toczyć wałeczki i kulki z gliny, plasteliny. Rysuje kształty zamknięty, pierwsze głowonogi. Buduje domki w dóch wymiarach.

Rozwój procesów poznawczych

Wymienia i nazywa przedmioty i czynności widoczne na obrazku. Powtarza 3 cyfry i zdania z 6 sylab. Potrafi z pamięci powtórzyć krótkie opowiadanie. W tym okresie dziecko zadaje wiele pytań (wiek pytań). Używa przyimków i spójników, używa zaimka "my". Dziecko zaczyna używać zdań złożonych, buduje wypowiedzi wielowyrazowe. Nazywa to co narysowało

Rozwój mowy

W codzienne mowie używa około 1000 wyrazów, używa przyimków i spójników, mówi o sobie "ja", używa zaimka "my". Buduje wielowyrazowe zdania złożone podrzędnie stosując się do zasad gramatki. Swobodnie porozumiewa się z otoczeniem.

Rozwój kontaktów społecznych

Dziecko jest dość samodzielne, samo je, myje się nie mocząc ubrania, ubiera się i rozbiera jak również sznuruje buty. W tym okresie dziecko jest bardziej opanowane, spokojne, radosne, bawi się z innymi dziećmi w małych, 2-3 osobowych grupach. Organizuje zabawę tematyczną np. w chodzenie po zakupy, gotowanie. W kontaktach z dorosłymi przejawia upór, negatywizm, przekorę. Bawi się samo spokojnie. Dziecko lubu patrzeć na robotników pracujących przy jakiejś maszynie np dźwig. Dziecko raczej nie moczy się w nocy.

Źródło: Choroby wieku rozwojowego A.Papierkowski

Ocena artykułu

4.09
z 35 głosów
Napisz komentarz →
5
 
(15)
4
 
(14)
3
 
(2)
2
 
(2)
1
 
(2)
Ocena
Ocenianie... . .
Dziękujemy za ocenę!
4.09 z 35 głosów

83%czytelników oceniło artykuł na 4 i 5 gwiazdek.

    Podobne teksty